Jarmuż-zapomniane warzywo

Zima w pełni, za oknem mróz i śnieg, a w głowie tylko wspomnienia o wiosennej i letniej zieleni. Jest jednak pewne warzywo, które przeciwstawia się zaokiennej aurze i, nawet przy 20 stopniach mrozu, zieleni się na grządce. Jarmuż ? bo o nim mowa ? to trochę już dzisiaj zapomniane warzywo z rodziny kapustowatych. Naprawdę warte uwagi, bo jest bombą wartości odżywczych.

Jarmuż wykorzystuje się w Polsce głównie do ozdoby stołów i półmisków, nierzadko zapominając o tym, że jest pełen witamin i mikroelementów, które szczególnie ważne są właśnie zimą. Co ciekawe, to przymrozki sprawiają, że jarmuż traci goryczkę, staje się kruchy, delikatny, a jego jedzenie jest jeszcze bardziej korzystne dla naszego zdrowia.

Warzywo to jest bogatym źródłem witamin A, B, C, E, K i PP. Zawiera także beta-karoten, żelazo, fosfor, magnez i białko, a także dużą ilość wapnia w czystej postaci. Poza tym naukowcy udowodnili, że jednym z ważniejszych związków znajdujących się w jarmużu jest sulforafan. Brzmi dość dziwnie, ale to naprawdę istotna substancja, odpowiedzialna za profilaktyczne i lecznicze działanie jarmużu wobec nowotworów.

A jak przyrządzać jarmuż? Podobnie jak szpinak ? można go dusić, podsmażać, piec, dodawać do zup, omletów lub mięs. Często przyrządza się go z boczkiem, serem pleśniowym lub czosnkiem. W Ameryce Północnej popularne są nawet chipsy z jarmużu – powstające przez podpiekanie tego warzywa w piekarniku z przyprawami. Taka przekąska jest smaczna i niezwykle zdrowa ? szklanka jarmużu zawiera bowiem zaledwie 33 kalorie! Tutaj znajdziecie przepisy na kilka naprawdę smacznych i pożywnych, zimowych zup z jarmużem:

-       zupa z jarmużem i kiełbasą,

-       zupa z soczewicą, kiełbasą i jarmużem,

-       zimowa zupa jarzynowa.

 

 

 

Opinie

  • avatar

    |

    Od dłuższego czasu nawet nie widać go w sklepach. Gdzie go można kupić?

Twoja opinia